We gaan die kar zeker trekken deze zomer!!! - Reisverslag uit Salviac, Frankrijk van Karin & Helma BesDijk - WaarBenJij.nu We gaan die kar zeker trekken deze zomer!!! - Reisverslag uit Salviac, Frankrijk van Karin & Helma BesDijk - WaarBenJij.nu

We gaan die kar zeker trekken deze zomer!!!

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Karin & Helma

09 Juni 2015 | Frankrijk, Salviac

Sorry, veel later dan gedacht, maar hier is weer en blog.

Het nieuwe huis bevalt heel erg goed. Wat zijn we blij met de ruimte binnen en geheel omheinde tuin. Beneden hebben we 2 grote garages, 2 grote hallen, een kamer die we als opslag gebruiken en een washok. Boven is het woongedeelte met de woonkamer, toilet, badkamer, keuken met balkon, 4 kamers en een groot overdekt terras.
Mégane durft nu eindelijk ook los in de tuin te lopen en zij gaat steeds meer speelser gedrag vertonen. Buiten de tuin is ze aangelijnd, maar zodra we de tuin in komen en het hek is dicht mag ze los. Dit vindt zij erg leuk en ze luistert goed.
De chippendales zijn weer naar de kapper geweest. (zelf de tondeuse erover gehaald en ik moet zeggen, het gaat steeds beter) Er blijft ook echt niets van over als al dat haar er af is. Felix, inmiddels alweer 15 jaar, slaapt de hele dag en ligt het liefste bij zijn vriendin op de troon. Bozo (12) zou dat ook wel willen, maar dat vindt Mégane niet goed, dus hij heeft zijn plekje in de hoek van de bank. Vorige week heeft Karin de stoute schoenen aangetrokken en Felix los mee naar buiten genomen. Hij liep lekker te keutelen in de tuin. Bang dat hij zal weglopen zijn we niet. Bij alles wat hoger is dan 30 cm, heeft hij een trapje nodig om erop te komen. Zo'n trapje staat in de woonkamer bij de dekenkist, zodat hij via die kist op de bank kan. Dit trapje heeft 3 treden en dat is net genoeg voor hem. Meer treden kan hij niet meer aan. Gelukkig voor hem is het woongedeelte gelijkvloers. In ons vorige huis stond de kattenbak boven en moest hij elke keer de (open) trap op, nu hoeft dat niet meer. Voor ons een hele geruststelling, want zo'n oude, wat onstabiele kat op een open trap, dat vraagt op een gegeven moment om ongelukken.

De moestuin is omgespit door Karin en ik heb de groentjes erin gezet. Het is veel werk, maar zo leuk om te doen. Na je werk, als het wat koeler gaat worden, heerlijk een beetje onkruid trekken en water geven. Lekker om even je hoofd leeg te maken, zodat je relaxed de avond in kunt gaan.
De eerste oogst is binnen, de radijzen zijn heerlijk. Boerenkool gaat goed net zoals de spruiten, sla, komkommers, sperziebonen, mosterd, dille, uien en knoflook. De tomaten en prei zijn nog niet groot genoeg om te planten, maar dat zal binnenkort wel gaan gebeuren. Daarnaast hebben we ook een kersenboom, maar helaas voor ons waren de vogels eerder met het eten van de kersen dan dat wij konden oogsten. Beetje jammer.
De frambozenstruiken gaan ook goed. We hebben 2 soorten, de "gewone" roze en de bijzondere gele. Die laatste zijn heerlijk zoet. Bovendien hebben we ook veel druiven, tenminste zoals het er nu naar uit ziet. Mooi verhaal; We kwamen vorige week terug van het werk en toen zagen we de "huurbaas" samen met zijn vrouw, naast het huis staan. Hij was bezig om de druivenrank te snoeien, zodat we nog meer opbrengst hebben. Nou was ik het weekend daarvoor zelf al bezig geweest, maar volgens hem was ik te voorzichtig geweest. Of wij het erg vonden dat hij de rest ook even deed. Nee hoor, geen probleem, ladder voor hem gepakt en gaan met die banaan, eh druif. Van het een kwam het ander en we raakte in gesprek over de tuin. Later bleek dat de tuin toch wel hun oogappeltje is en zij zijn zo trots op onze (lees hun) tuin. Complimenten voor het aangezicht, heeft er in jaren niet zo mooi bijgelegen. Zij vonden het leuk dat wij een moestuin hebben aangelegd. Niet alle groentjes kende zij, dus als de boerenkool oogstklaar is, gaat er zeker een portie richting hen. (inclusief recept)

Inmiddels hebben we het aspergefeest in Payrignac en de vide grenier hier in Salviac alweer achter de rug. Dat waren goede try-outs voor het seizoen. Voorbereidend op het (markt)seizoen, hebben we ons assortiment aangepast en terug gebracht. Bovendien is de uitstraling van onze "stand" verbeterd. Het is wel leuk dat mensen ons gaan herkennen nu we op lokale markten staan.
Maar door deze try-outs kwamen we er wel achter dat de markt hier in Salviac toch niet helemaal ons ding is en bovendien zet die omzet geen zoden aan de dijk. Dus we hebben de markt hier in Salviac opgezegd en hebben nu een plaats gekregen in Prayssac. Veel grotere markt en de eerste dag viel niet tegen.
Het seizoen van de vide greniers (rommelmarkten) is gestart. Mooi om onze overtollige spullen en de fraaie brei- en haakwerken van Ellen en Karin haar moeder en vriendinnen, te koop aan te bieden. Karin is heel goed in netwerken, dus zij regelt elke keer weer (soms ook op het laatste moment) een plaatsje op zo'n markt. Voor het stageld hoef je het niet te laten, bovendien is het heel leuk om te doen.
Wederom staan wij ook deze zomer op de marché gourmand in Saux en hier in Salviac met onze broodjes pou-poule (lees een veredeld broodje kipshoarma) en uiteraard de bitterballen.
Al met al hopen wij een goed seizoen te kunnen draaien. Ondanks de drukke periode die gaat komen, gaan wij ons best doen om jullie op de hoogte te houden van onze belevenissen.

Lieve groeten vanuit een zonnig en warm Salviac.

• 09 Juni 2015 - 17:46

Joke:

Lekker,groente uit eigen tuin.
    Vries je e.e.a.in voor de winter?
    Wat zijn jullie kersen er al vroeg bij.

• 09 Juni 2015 - 17:53

Karin & Helma BesDijk:

Ja, de kersen waren er inderdaad erg vroeg bij, maar helaas voor ons nu ook allemaal weg.

• 10 Juni 2015 - 01:40

Astrid:

Hi Karin en Helma,

leuk om jullie berichtjes te lezen hier weet je wat ik eigenlijk hier nog mis? wat foto's van jullie en jullie marktkraam en de dingen die jullie verkopen.
    ik denk dat de mensen in Nederland dat wel leuk zouden vinden om te zien.

succes deze zomer

• 10 Juni 2015 - 14:00

Karin & Helma BesDijk:

Die komen in het volgende blog Astrid, moet wel mooi weer zijn :-)

• 19 Juni 2015 - 19:41

Gabriëlle Acda:

Leuk om jullie verhaal te lezen over het leven in La France! Een aantal jaar geleden zijn wij veel in dat gebied geweest.
    Fijn om te lezen dat jullie en de dieren de draai hebben gevonden!
    Ik wens jullie heel veel succes met het nieuwe seizoen.
    Groetjes